Thursday, January 28, 2010

GENG KANCIL PUTEH: Chapter 2; MIRC dan TV



Hari Selasa petang memang membosankan kalau tak ke mana2 dan hanya bergantung pada TV sahaja untuk memenuhi masa yang ada. Melainkan kalau kat rumah ada internet atau ASTRO. Mungkinlah kurang sikit bosannya. Kalau ada internet boleh gaklah berchatting kat MIRC kat channel #kampung ke #mamak ke atau channel2 private yang dibuka untuk ahli2 group saja. Sepatutnya dan biasanya bila masuk channel2 macam #kampung ke # mamak ke adalah sebab nak kenal orang baru. Konon2nya nak berkenalan lah, jadi penpal lah, nak cari kawan yang berkongsi minat yang sama lah. Katanya. Chit, porahh! Jelas dan nyata kebanyakkan yang masuk tue adalah sebab nak cari boyprend/girlprend atau saja nak cari scandal atau lebih teruk cari online-sex-buddy. Hanya beberapa kerat jer yang ikhlas yang hingga kini masih diragui ada ke tak sebenarnya orang camni.

Kalau masuk MIRC pastu masuk private channel contohnya satu batch kat sekolah dulu ke atau satu geng kat sekolah dulu ke atau kelab rahsia ke, hanya akan jadi best kalau ahli2 dalam channel chat tu ramai. Kalau takde orang camne? Kita je yang ada dalam channel chat tue, nak chat dengan siapa? Sorang2? Gila ke ape. Dan kadang2 kalau ada orang pon, orang yang sama macam semalam masa kita online. Nak sembang pasal apa lagi, semalam dah habis sembang dah semua benda. Itupun kalau yang muka sama tue kita rapat atau geng kita, kalau kawan yang kita sembang pun seminggu sekali je kat sekolah dulu camne? Kelam kabut offline, takut mamat tue buzz kita. Kan?

Kadang2 ada ASTRO kat rumah pun belum tentu kita dapat tengok cerita yang kita nak tengok. Kalau kita je ada kat rumah takpe, nie adik beradik sahaja setengah team bola. Semua nak tengok cerita masing2. TV kalau ade setiap seorang takpe jugak, nie ada satu je kat ruang tamu. Paling kuat pun 2 TV, satu kat ruang tamu satu lagi kat bilik tidur utama: bilik tidur parents. Kadang2 terfikir, adik beradik yang lain ni tak pergi sekolah ke, pelik. Ada juga yang anak tunggal tapi tak dapat nak tengok TV juga. Sebab apa? Sebab mak kita yang juga suri rumah tangga dah booked siap2 TV tu dari pukul 11pagi sampai sekurang2nya pukul 8malam nak tengok cerita2 bersiri/sinetron/telenovela yang dia tengok tanpa miss setiap hari. Daripada cerita Melayu, Cina, Hindustan, Indon, Venezuela, Philipine, Korea, semua ada. Jangan dikacau rancangan TV dia, mau mengamuk nanti kalau2 terlepas satu episode. Tak pandai2 gak cakap bahasa lain tak tau lah. Kononnya nak bangun tidur terus buka TV, masa mak tengah buat kerja rumah lagi so dapatlah kita menguasai TV. Hampeh. Bangun tidur pun pukul 12tengahari, mak dah terpampam depan TV dah pun. Misi gagal.

Lain pula bagi Fi. Rumah dia takde ASTRO mahupun internet, maka dia bergantung harap untuk menghilangkan kebosanan hanya pada channel TV percuma. Dia bukan sahaja hafal waktu2 rancangan kegemarannya tapi oleh kerana kebosanan tanpa apa2 nak dibuat lepas SPM, semua intisari rancangan dia hafal. Yup, semua! Keluarga Fi memang bergantung sepenuhnya pada TV untuk hiburan. Melancong hanya setahun sekali, itupun kalau kawan2 baik abahnya mengajak mereka sekeluarga bercuti bersama. Jarang Fi sekeluarga pergi bercuti hanya mereka. Nak keluar berekreasi, memang taklah kan. Balik kampung hanya bila ada sebab seperti Hari Raya. Thank God kata Fi. Oleh sebab itu mak dan abahnya tak boleh nak kata apa2 bila anak mereka yang dah lama tak menikmati TV sebab sebelum ni Fi bersekolah di sekolah asrama dan tak ada apa nak dibuat tercangak depan TV selalu.

Dan mereka dah sedia ada maklum rancangan2 yang MESTI di tonton oleh Fi mengikut waktu2 yang tertentu. Fi tak sabar2 nak tengok cerita bersiri Jepun; LOVE REVOLUTION yang ditontonnya setiap episode kat TV setiap hari Selasa dan Khamis pukul 4.30petang. Tak pernah miss lagi satu episode pun. Jam dah pukul 4.25petang, Fi dah terpampam depan TV. Abahnya sekejap lagi akan pulang dari kerja, maknya pula kat dapur. Semua dah ready.

Cerita pun start betul2 pukul 4.32petang lepas Berita Terkini. Elok jam 4.35petang tiba2 telefon rumah berbunyi. Siapa pulak nie. Akulah nak kena angkat. Mak kat dapur. Sebok je. Fi cepat2 bangun dari depan TV nak pergi angkat telefon tapi matanya tak berubah arah dari kaca TV.


“Helo. Nak cakap dengan sape?”

“En. Fi ada?”

“Ha, Fi nie. Siapa tue?”

“Kau tengah tengok TV erk?”

“Flash? Kau kat mana nie?”

“Tengah makan pisang goreng...kat depan rumah kau”

“Depan rumah aku?” sambil menjenguk ke luar. “Mana ada.”

“Kat taman depan rumah kaulah”

“Ha, nampak2. Nak apa?”

“Saja kacau kau tengok TV. Tengok cerita apa?”

“Hoi, itu je?! Dasar dengki. Dah2, aku nak tengok TV nie! Bye.”


Terdengar gelak jahat Flash sebelum Fi letak ganggang telefon rumahnya. Sempat juga Fi jenguk sekali lagi kat padang depan rumahnya nak tengok si dengki Flash. Kelihatan Flash tengah mengunyah pisang goreng sambil kakinya menahan bumi sambil menunggang basikal keluarganya sambil tersengih jahat. Fi buat muka. Dasar dengki. Sanggup ni datang semata2 nak kacau.

Setengah jam kemudian Feroq dan Fuzz datang ke rumah Fi unannounce dan ‘menculiknya’ tanpa sempat Fi memakai seliper. Mereka membawanya dari rumahnya ke area rumah diaorang untuk lepak dan main snooker. Sudahnya terlepas jugak Fi tengok cerita bersiri Jepunnya. Geram.

“Woi!” jerit Fi dalam kereta Kancil putih Feroq bila dia sedar plan jahat Feroq dan Fuzz.

2 comments:

  1. i just nak tanya la kan..cerita nie rekaan semata2 takde kena mengena dgn yg idop atau mati ke cite betul?

    ReplyDelete
  2. sila rujuk
    http://finkelberry.blogspot.com/2010/01/geng-kancil-puteh-promo.html

    ReplyDelete

ha,nak LAHAR lah tue!